Een workshop in wording - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Petra Aken - WaarBenJij.nu Een workshop in wording - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Petra Aken - WaarBenJij.nu

Een workshop in wording

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

09 April 2010 | Brazilië, São Paulo

Inmiddels ben ik twee dagen aan het werk in Sao Paulo.

Het kantoor van WWF in deze stad bestaat uit een paar kleine kamers op de 12de verdieping van een kantoorpand. De kamer waar we werken heeft een bijzonder uitzicht: je kijkt over een groen deel van de stad, dat ingesloten wordt door een enorme hoeveelheid hoge gebouwen. Vanuit de lucht lijkt Sao Paulo één groot blok beton.

Gisteren en vandaag hebben we het concept programma voor de workshop volgende week helemaal doorgelopen en op punten veranderd. De collega's hier willen heel graag meer weten over hoe verschillende afdelingen, zoals communicatie, marketing en natuurbescherming, kunnen samenwerken om campagnes te organiseren. Campagnes die bijdragen aan natuurbescherming, aan meer bekendheid van WWF Brazilië bij het
Braziliaanse publiek en aan het werven van donateurs voor ons natuurbeschermingswerk. In Nederland hebben we inmiddels veel ervaring opgedaan met het ontwikkelen en voeren van dit soort campagnes.
Het doel van de workshop volgende week is vooral het uitwisselen van ervaringen en het werken aan een plan voor een campagne om ontbossing een halt toe te roepen. Er zijn collega's aanwezig van de afdelingen natuurbescherming, communicatie en marketing.

De werkuren verschillen hier nogal van die in Nederland. Voor half 10 's morgens zijn de collega's niet op kantoor. Tussen half 1 en half 3 wordt er uitgebreid de tijd genomen om te lunchen. Je kunt hier heerlijk eten heb ik inmiddels ervaren. En dan duurt de werkdag zomaar tot 8 uur 's avonds.

Brazilë is een enorm groot land. Het grootste deel van de Amazone ligt binnen Braziliaanse grenzen. WWF Brazilië heeft daarom kantoren in verschillende steden, zoals in Sao Paulo en in Brasilia. Sao Paulo is de zakenstad van Brazilië, hét financiële centrum. Belangrijk om aanwezig te zijn voor de relatie met bedrijven. Brasilia is de stad waar de nationale regering zetelt. In die stad staat het hoofdkantoor van WWF Brazilië. En daar vlieg ik zondag naar toe omdat daar de workshop gehouden wordt.

Als het lukt met de internetverbinding daar, dan laat ik weer van me horen.

• 12 April 2010 - 08:47

Froukje:

Hi Petra,

Lijkt me erg leuk om die cultuurverschillen mee te maken, bekijk je alles net weer even met een ander perspectief... Ik denk dat het een erg inspirerende workshop gaat worden!

Succes!

• 12 April 2010 - 09:33

Marlou:

Mooie blogpost Petra, geeft goed beeld waar je mee bezig bent! Succes tijdens de workshop!
    marlou

• 12 April 2010 - 10:47

Je Broer:

Ha zus,
    weer een hele ervaring voor je om daar te zijn.
    Je verhaal gelezen en ben benieuwd wat je nog meer te vertellen en ga beleven.

Gr.,
    je broer

• 13 April 2010 - 16:42

Teunie Kamerbeek:

Dag Petra, leuk om dit allemaal te lezen, nog leuker om er te zijn!! succes gewenst